Om Stenurten
Stenurten er en integreret 0-6 års institution på Nørrebro normeret til 36 vuggestuebørn og 66 børnehavebørn. Stenurten har til huse i en bygning primært bygget af genbrugsmaterialer som træ, sten og glas. Der er stenurt på taget og huset er omringet af en stor og grøn legeplads. Vores pædagogik kalder vi relationslæring - hvilket indikerer vi sætter fokus på læring og relationer.
Stenurten har et økologisk perspektiv, ikke blot på naturformidlingen og i vores praktiske hverdag, men også pædagogisk. At være økologisk i tanke og værdi kræver fastsatte rammer, principper og retning. Hvis en landmand ikke overholder meget snævre og faste regler for sit landbrug kan han ikke være økologisk. At være økologisk er langt fra hippieagtigt. Derfor har vi i Stenurten en ret fast organisering omkring det pædagogiske arbejde, det gavner naturen, kulturen og ikke mindst skaber overblik for det relationelle samspil for børnene, for deres forældre og for deres pædagogiske personale.
Vi har en udflytterdel, beliggende i Ballerup lige ud til Hareskoven. Der er 22 børn på skift i udflytterdelen; dvs at børnehavebørnene skifter med en uge i udflytter og to uger hjemme. Børnegruppens primærvoksne følger børnegruppen. Vær opmærksom på at barnet følger gruppen, så i Tranemoseugen er det kun muligt med fremmøde i tide til bussen kører, da der ellers ikke er mulighed for pasning.
Vi har fokus på kvalitets- og kompetenceudvikling både for børn og personale. Og ikke mindst er måltidet omdrejningspunkt, både kulinarisk og som socialt nærværsrum, i vores hverdag.
Klynge Nord A
Stenurten er en del af klynge Nord A sammen med: Pr. Thyras Børnehus, Ryvang 1, Børnehuset Joanna og 7-springeren. Klyngeleder er Gitte Møller.
I Klynge NB A arbejder vi målrettet på at skabe pædagogiske betingelser, hvor alle børn får mulighed for at trives, lære og udvikle sig. Vi tror på, at børn skal have reelle deltagelsesmuligheder i mangfoldige børnefællesskaber – hvor forskellighed ikke bare rummes, men anerkendes som en styrke, der både beriger og udfordrer fællesskabet.
Vi møder barnet som et aktivt og kompetent menneske, der udvikler sig i relationer og gennem samspil i hverdagslivet. Det er i de meningsfulde relationer, at barnet spejler sig, finder retning og bygger tillid – til sig selv og til verden omkring. Derfor er relationsarbejdet fundamentet i vores pædagogiske praksis.
De voksne har et særligt dannelses- og omsorgsansvar: At være nærværende, tydelige og følelsesmæssigt tilgængelige. Det er os, der skaber de trygge rammer, hvor børn kan udforske, udtrykke sig og opleve sig som betydningsfulde. Vi arbejder med en anerkendende og responsiv tilgang, hvor vi ikke blot følger barnet, men også guider det – med blik for både dets behov og dets potentiale.
Vi ved, at børn vokser – ikke kun i højde, men i handlekraft, tilhør og i evnen til at indgå i fællesskaber med andre. Derfor er det vores ansvar at skabe læringsmiljøer, der giver plads til forskellighed og støtter barnets mulighed for at tage del, blive hørt og være medskabende.
Vores fælles pædagogiske grundsyn er båret af refleksion og faglighed. Det forpligter os alle til løbende at undersøge, hvordan vi bedst skaber deltagelsesmuligheder og trygge, udviklende relationer for alle børn – i deres hverdag, her og nu. På den måde giver vi børnene de bedste betingelser for at vokse op med mod, mening og mulighed for at navigere i både mangfoldige fællesskaber og eget liv.