Anbefalet litteratur
Hvis der er interesse for at fordybe sig i nogle af vore referencer til det pædagogiske arbejde i hverdagen og vore tanker om pædagogik, er her en liste med anbefalelsesværdig litteratur:
Titel | Forfatter | Beskrivelse |
| ||
At blive sig selv | Marianne Brodin & Ingrid Hylander
| Bogen beskriver Daniel Sterns udviklings-psykologi i praksis |
Leg for sjov og alvor | Susan Hart | Neuroaffektiv udvikling via leg |
Selvfølelse - at forstå sig selv og andre | Marianne Brodin & Ingrid Hylander
| Fortsættelse af bogen "At blive sig selv" |
Se barnet indefra
| Ida Brantzæg m fl | Tilknytningsteori forklaret med udgangspunkt i Tryghedscirklen |
Børn og seksualitet | Anna Louise Stevnshøj | Det som titlen siger |
Sansemotorik og samspil | Connie Nissen | Sansemotorisk udvikling |
Relationer |
Anne-Lise Løvlie Schibbye |
Psykologisk teori bag relationspædagogik - udfordrende læsning
|
Du og barnet | Anne-Lise Løvlie Schibbye & Elisabeth Løvlie | Pixi udgave af ovenstående |
Læring med kroppen forrest |
Kjeld Fredens |
Krop og bevægelses læreprocesser |
Forebyggende arbejde i daginstitutioner |
Kari Killèn |
Om samspil og tilknytning |
Udviklende øjeblikke |
Rikke Tordrup |
Daniel Sterns udviklingsteori i praksis |
Æstetik og læring | Bennyé D. Austring & Merete Sørensen | Teorier om æstetiske læreprocesser
|
Fantasi og forandring | Birgitta Kennedy | Meget mere om æstetiske læreprocesser i praksis |
Leg så benene vokser | Katrine Andersen & Balder Brændsted | Om lege og pædagogisk idræt i vuggestuehøjde |
Leg så hjernen banker |
Katrine Andersen & Balder Brøndsted |
Om lege og idræt i børnehavehøjde |
De følsomme relationer |
Susan Hart |
Neuroaffektiv udviklingspsykologi for pædagoger |