Anbefalet litteratur

Hvis der er interesse for at fordybe sig i nogle af vore referencer til det pædagogiske arbejde i hverdagen og vore tanker om pædagogik, er her en liste med anbefalelsesværdig litteratur:

 

TitelForfatterBeskrivelse
 

 

 

 
At blive sig selv

Marianne Brodin &

Ingrid Hylander

 

Bogen beskriver Daniel Sterns udviklings-psykologi i praksis
Leg for sjov og alvor

 Susan Hart

Neuroaffektiv udvikling via leg 
Selvfølelse - at forstå sig selv og andre

Marianne Brodin & Ingrid Hylander

 

Fortsættelse af bogen "At blive sig selv"

Se barnet indefra

 

Ida Brantzæg m flTilknytningsteori forklaret med udgangspunkt i Tryghedscirklen

Børn og seksualitet

Anna Louise StevnshøjDet som titlen siger
Sansemotorik og samspil  Connie NissenSansemotorisk udvikling

 

Relationer

 

Anne-Lise Løvlie Schibbye

 

Psykologisk teori bag relationspædagogik - udfordrende læsning

 

 Du og barnet Anne-Lise Løvlie Schibbye & Elisabeth LøvliePixi udgave af ovenstående

 

Læring med kroppen forrest

 

Kjeld Fredens

 

Krop og bevægelses læreprocesser

 

Forebyggende arbejde i daginstitutioner

 

Kari Killèn

 

Om samspil og tilknytning

 

Udviklende øjeblikke

 

Rikke Tordrup

 

Daniel Sterns udviklingsteori i praksis

   
Æstetik og læringBennyé D. Austring & Merete Sørensen

Teorier om æstetiske læreprocesser

 

Fantasi og forandring Birgitta KennedyMeget mere om æstetiske læreprocesser i praksis
Leg så benene vokser Katrine Andersen & Balder Brændsted Om lege og pædagogisk idræt i vuggestuehøjde

 

Leg så hjernen banker

 

Katrine Andersen & Balder Brøndsted

 

Om lege og idræt i børnehavehøjde

 

De følsomme relationer 

 

Susan Hart

 

Neuroaffektiv udviklingspsykologi for pædagoger